
 
 
 

Economic and Social 
Council 

UNITED            
NATIONS  
 

Distr. 
GENERAL 
 
E/CN.4/2002/NGO/136 
13 February 2002 

 
ENGLISH AND FRENCH ONLY 

  
 
COMMISSION ON HUMAN RIGHTS  
Fifty-eighth session 
Item 11 (c) of the provisional agenda  
                                                                                      

 
 

CIVIL AND POLITICAL RIGHTS, INCLUDING THE QUESTIONS OF: 
FREEDOM OF EXPRESSION 

 
 

Written statement* submitted by the Reporters sans frontières international, a non-governmental 
organization in special consultative status  

 
 
 
 

The Secretary-General has received the following written statement which is circulated in 
accordance with Economic and Social Council resolution 1996/31. 
 
                                                                                                                      [18 January 2002] 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
______________ 
 

*This written statement is issued, unedited, in the language(s) received from the submitting non-
governmental organization(s). 

 
 
 

GE.02-10807 
 

 
 

E



 -2-

UZBEKISTAN: No free media allowed by this new ally of the Antiterrorist Coalition 
 
No independent news sources are tolerated in Uzbekistan. State services constantly use tactics 
such as imprisonment, assault, and pressure on family members, against any journalists who 
violate this ban. President Islam Karimov is one of the thirty-nine predators threatening freedom 
of the press to have been denounced by Reporters Without Borders.  
 
The fight against Islam and terrorism is systematically invoked by President Karimov's regime as 
justification for the brutal suppression of any independent news source. In a country where all 
information is issued and validated by the State, the press is prohibited from commenting about 
the existence of any opposition, criminality, corruption, or of any issues related to the respect of 
freedom, individual rights, and minorities (especially the Uigurs). One of the very few local 
television networks to have demonstrated a certain degree of editorial independence—the ALC-
TV station in Urgench—periodically prohibited from broadcasting since 1995, was definitively 
shut down in July 2001.  
Journalists who were in Uzbekistan in early October to cover the airstrikes against Afghanistan 
were systematically denied permission to access military sites or frontier posts, often after a 
waiting period of several days. Until November 25, the journalists were also refused the right to 
cross the border bridge that links the country with Afghanistan. 

Two Incarcerated Journalists 

Shadi Mardiev is still incarcerated in the region of Navoi (west of Samarkand), in the Kizil-tepa 
city prison where he has been held since 1998. The Tashkent Court of Appeal sentenced him to 
eleven years in prison on August 3, 1998, for "defamation" and "attempted extortion of funds." 
The journalist had been charged on November 1997, after a radio broadcast in which he exposed 
the embezzlements committed by Samarkand's Deputy Prosecutor. Shadi Mardiev directed the 
radio program "Man and Law," known for its criticism of public officials, on the regional public 
radio station of Samarkand (in the southern part of the country). His sentence was cut in half 
following the Presidential decrees of April 30, 1999 and August 28, 2000. The journalist, who has 
suffered two successive strokes, remains in a very critical condition.  
Iusuf Ruzimuradov is still in prison, where he is serving an eight-year term. The journalist was 
sentenced on August 18, 1999 for seeking to "overturn the government by force," "participating 
in an illegal organization," and for committing "slander by the press" against the country's 
president—an offense punishable under Article 158.3 of the Penal Code. Iusuf Ruzimuradov was 
editor in chief of Erk, the last opposition newspaper to be published in the country until it was 
closed down by the authorities in 1993. Violent threats were made against members of his family, 
and torture and psychological incentives were used to obtain his confession. 
 
Two Journalists Threatened 
 
On June 16, 2001, Asadulla Ortikov, a former journalist with Ozodlik radio (Uzbek service of 
Radio Liberty), and frequent contributor to the Harakat journal, was interrogated by the 
Department of Internal Affairs (DDIA) of the district of Yakabadskiy (in the Kashkadar'ya 
region). During the interrogation, the head of the DDIA demanded that the journalist stop 
criticizing the government in his articles. Sometime later, the journalist was forced to leave the 
Kashkadar'ya region for Tashkent because of the multiple threats made against his family. 
 
On July 12, 2001, Ruslan Sharipov, press correspondent for the Russian Prima press agency, 
President of the Union of Independent Journalists of Uzbekistan, and an Internet website host, 
was hunted down by employees of the National Security Service (NSS) while he was on his way 
to the Tashkent courthouse to cover a trial. His assailants were about to hit him when some 
passers-by intervened. The journalist managed to take refuge in the local head office of the 



 -3-

Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE). He had published, in late August, a 
series of articles denouncing the repression of the country's Muslims. Moreover, he was 
investigating the suspicious death of some political opponents. On August 31, Ruslan Sharipov 
was questioned by NSS agents on the grounds that he was involved in the activities of a terrorist 
group. Secret service agents pressured some of his relatives. His mother, brother, and one of his 
cousins were interrogated and threatened. In an open letter to the Uzbek President, Ruslan 
Sharipov demanded that the President order his Security Service to stop following him and 
menacing his family, and to allow him to carry on his work as an independent journalist. 
 
Pressures and Constraints 
In April 2001, the government took over the transmitter of the ALC-TV television station in 
Urgench (in the northern part of the country), which had been sanctioned by regional authorities 
four times since 1995. The station's director, Shukhrat Babajanov, resolved to end the station's 
broadcasting in July 2001. 
In May, the authorities ordered the periodic al Oina, a Tajik-language newspaper for young 
readers, to cease publication after its editorial staff criticized Samarkand municipal and regional 
authorities. 
On May 17, fifteen militia officers visited the home of the sister of Jahangir Mamatov, a former 
Erk journalist who had taken up refuge in the United States, where he contributes to Voice of 
America Uzbek-language broadcasts. The police allegedly planted a packet of drugs in the 
apartment. Jahangir Mamatov's mother and sister were charged in an obvious attempt to exert 
pressure on him. 
On July 6, Alo Hodjaev, Tashkentskaya Pravda's editor in chief, in response to certain 
pressures, was forced to abandon his plan to introduce a free-speech column in the newspaper. 
In his opinion, "Tashkentskaya Pravda was the last fruit on a tree that can be cut down." 
On July 9, the Tashkent Public Prosecutor instituted an action against Shukhrat Babadjanov, 
well-known journalist and ex-director of the independent television station, ALC-TV, shut down 
by the authorities. He was accused of having falsified a ten-year-old reference letter written when 
he joined the Uzbekistan Artists Union (UAU). On August 6, the journalist fled the country. 
Until November 25, foreign journalists in Termez, on the Uzbek-Afghan frontier, were prevented 
from crossing the border near the bridge spanning the Amu-Daria River. Dozens of humanitarian 
organization members, as well as representatives of numerous international media, were denied 
permission to cross the border bridge into Afghanistan to reach the city of Mazar-i-Charif. On 
November 25, Uzbek authorities finally authorized the journalists to enter Afghanistan by crossing 
the Amu-Daria River on barges. The border bridge has been officially closed since 1997. 
 

----- 
 


