UNITED

NATIONS

éf@i& General Assembly

) .

s e
A/37/601

9 Novemher 1982

ORIGINAL: ENGLISH

Thirty-seventh session
Agenda items 20, 25, 34, 67 and 103
THE SITUATION IN KAMPUCHEA

THE SITUATION IN AFGHANISTAN AND ITS IMPLICATIONS
FOR INTERNATIONAL PEACE AND SECURITY

THE SITUATION IN THE MIDDLE EAST
QUESTIONS RELATING TO INFORMATION
PROGRAMME BUDGET FOR THE BIENNIUM 1982-1983

Letter dated 5 November 1982 from the Permanent Representative of
Israel to the United Nations addressed to the Secretary-General

On several occasions in recent months I have registered with Your Excellency
my Government's strong objections to publication in the UN Chronicle of material
marked by declining professional standards and characterized by blatant bias on
various issues relating to the Arab~Israel conflict,

Of late this publication has bequn to display an even more tendentious and
one-sided approach to Middle East matters, with a marked leaning to the use of
pejorative and misleading phraseclogy in references to my country. The
deterioration in the professional standards of this journal has been particularly
marked since the June issue of this year.

In September the UN Chronicle reported a situation, clearly the fruit of a
feverish editorial imagination, in which much of southern Lebanon "lay in ruins".
A month later, moreover, at a time when the real extent of the hostilities had
become clear to the world, the October issue of the UN Chronicle reached yet new
heights of editorial licence. 1In its efforts to impugn the reputation of my
Government, to present a tendentious, distorted and highly exaggerated picture of
events, and to vilify Israel's war against the scourge of PLO terror, the
UN Chronicle's editors exceeded all bounds of fair reporting, thus seriously

82-~30361 0428n (E) Sons



A/37/601
English
Page 2

impairing the standing of the United Nations Secretariat as an impartial organ of
the Organization.

Of the numerous objectionable points in the 12 pages devoted, in the October
issue of the UN Chronicle, to recent events in Lebanon, I shall limit myself to
only a few of the more glaring but typical examples.

The summary story commencing on page 3 of the October issue presents a picture
of recent events in which all action from the Israel side is painted in graphically
pejorative terms, whereas all action initiated by the terrorists is reported in
studiously neutral terms. From page 3 to the top of page 7 alone Israel is
reported as committing a "ferocious breach" of the cease-fire; as "closing doors"
to options; as turning "indiscriminate violence™ on the civilian population; and as
"trying to burn ocut Beirut and massacre its civilian population”. Terrorist
actions, however, are not credited to any body and are reported as "continued
outbreaks of firing and shelling in and around Beirut®.

A transparent editorial device is used to devote exaggerated space to
summaries from anti-Israel diatribes and communications. Prior to this summer the
UN Chronicle reported the words of the speakers themselves, with attribution which
enabled the reader to assess the relative merit of what was said. This apparently
is no longer the editorial policy of the UN Chronicle. Now a new Orwellian régime
of "newspeak" and "double-think" is in force, namely, a new technique of presenting
biased, tendentious and self-serving information, without indicating the identity
of the speakers.

A further and most reprehensible example of bias is sadly apparent in the
caption to the uncredited photograph on page 18, which presents an utterly
erronecus picture of the story of Damour. The truth, as is well known, is very
different from that suggested by the caption. This town of 15,000 Christians was
attacked and destroyed by the terrorist PLO in mid-January 1976. On
21 January 1976, The New York Times correspondent reported that "this once proud
town" was "a smoking ruin". On 29 July 1976, The Washington Post reported that
bamour had been "gutted" and 500 of its inhabitants massacred.

On 21 June 1982 The New York Times correspondent once again visited Damour and
reported that:

"for nearly seven years ... the town was inaccessible to its own people; the
PLO made it a stronghold, using the churches as firing ranges and armories.”

It is thus a deliberate distortion of historical truth to suggest, even by
implication, that the town of Damour was destroyed in the course of the hostilities
of 1982, or that the town had a population of 16,000 in early June 1982. Those few
hundreds of persons who were in the town at that time were, in fact, members of the
various PLO terrorist factions billeted in the town for training purposes.

Since the story of Damour is too well known world-wide for the editors of the
UN Chronicle to plead ignorance and good faith, one is led to the inescapable
conclusion that they are guilty of deliberate misinformation and "newspeak".

A similar example of misinformation is contained in the again uncredited
caption to the photograph on page 16 which describes the city of Beirut in

Jeos



A/37/601
English
Page 3

allegedly "happier days". The reader cannot but presume that those "happier days”
were enjoyed by the city prior to June 1982, 2Again, the truth is well known., By
June 1982 Beirut had already endured seven years of bloody civil war, division into
confessional strongholds and domination and occupation by the PLO and the Syrian
army. During those seven years Beirut wasg, it may be remembered, the capital of
international terrorism. These presumably were the "happier days" to which the
caption writer refers,

Clearly, the editors of the UN Chronicle have once again arrogated to
themselves the right to pass value judgements not within their purview. The
UN Chronicle, it should be reiterated, is published by the Department of Public
Information - not by a department of public relations.

In this connexion, it is worth noting that no single picture has been used,
despite the plethora of material, to depict the fear and destruction brought upon
south Lebanon by the terrorist occupation, to describe the death and suffering
inflicted upon the Christian and Moslem population alike by the PLO, and, not
least, to present to the reader some idea of the death, damage and anguish visited
upon northern Israel by the bombardments and terror raids of the PLO.

No less conspicuous by their absence are pictures from Damour and from Chekka,
scene of yet another of the many massacres perpetrated by the PLO, as well as
pictures of the training school of the United Nations Relief and Works Agency for
Palestine Refugees in the Near East (UNRWA) in Siblin abused by the PLO. (See the
report by the Legal Adviser of UNRWA of 18 October 1982, reported in the press

release of the Department of Public Information contained in document PAL/1502 of
27 October 1982,)

Regrettably, the UN Chronicle is not the only case of a decline in
professional standards within the Department of Public Information. I would
therefore also draw your attention to one other glaring example of the trends noted
above which appears in the same Department's booklet UN Today - 1982 {Suggestions
for Speakers), Here also the catalogue of abuses ig long and I will content myself
with but a few illustrations.

On general political questions, more pages are devoted to the Middle East than
to any other subject. International crises, such as that in Poland, or the war
between Ethiopia and Somalia, are not mentioned at all. My country is consistently
referred to in disparaging and insulting terms and there is no mention of that
crowning achievement of Middle Eastern diplomacy, the Peace Treaty between Israel
and Egypt.

On the other hand, in an exceedingly brief reference to the Soviet invasion of
Afghanistan, it is reported that "the Assembly called for the withdrawal of the
foreign troops" from that country. Curiously, there is no mention of the country
of origin of those "foreign troops". As indeed United Press International (UPI)
noted in a report of 18 October 1982 on the said booklet, "the invasion might have
been carried out by Martians™. Moreover, whilst Israel "attacked Irag in the

misterminology of the editors, the Soviet "Martians" were only a "party concerned"
in Afghanistan,

foae



A/37/601
English
Page 4

In a further comment on the booklet im question, the said UPI report notes that

"Dealing with the invasion of Cambodia - known as Kampuchea at the United
Nations - almost four years aqo, the booklet describes the thrust into that
country by several divisions of Vietnamese troops as 'the outbreak of
hostilities between Vietnam and Democratic Kampuchea'. Vietnam is championed
hy the Soviet Union.

"By comparison, the move into Lebanon by 20,000 Israeli troops in 1978 is
described as 'a massive invasion'."

Moreover, within the context of human rights violations in the world dealt
with in the booklet, there is no mention of countries such as the USSR and radical
Arab countries which are regularly named by respected international monitoring
bodies like Amnesty International as major violators of human rights.

Clearly, then, the Department of Public Information has recently taken on the
task of misinformation and has become a pliant tool in the hands of those
practitioners of that art who would exploit the United Nations for their own
nefarious ends. Selective and biased editing of publications does not serve either
the cause of cbjectivity in reporting, or the promotion of world peace, of which
this Organization should be the watch—-dog. One can only presume that these and
similar instances are intended as samples of the new world information order
contemplated by the Department of Public Information, according to recent press
reports (see, for example, The New York Times of 15 Octcober 1982},

In the process, the Department of Public Information, an integral part of the
United Nations Secretariat, has once again misused international funds, gravely
compromised the integrity of the Secretariat and exposed the Organization as a
whole to further criticism and contempt, and to a further erosion of its already
shaky reputation.

Wwhilst emphatically protesting against these and new dangerous trends within
the United Nations Secretariat and its publishing channels, I have the honour to
request Your Excellency to instruct the Department of Public Information to cease
forthwith these dubious practices. Purthermore, I must alsc request that Your
Excellency issue the necessary instructions to ensure that the October 1982 issue
of the UN Chronicle be withdrawn from circulation and that a revised issue
conforming to acceptable professional standards of fairness and honesty in
reporting be prepared and distributed,

I have the honour to request that this letter be circulated as an official
document of the General Assembly under agenda items 20, 25, 34, 67 and 103.

(Signed) Yehuda Z. BLUM
Ambassador
Permanent Representative of Israel
to the United Nations



